V krátkosti popíšeme, co je celiakie, proč lidé nejenom u nás, ale na celém světě, s tímto onemocněním musí dodržovat bezlepkovou dietu. Díky šikovnosti malých firem tato racionální bezlepková dieta z České republiky pomáhá lidemi v zahraničí.
Co je celiakie– je to autoimunitní onemocněnízánětu střev, kdy organismus pacienta není schopen strávit potraviny obsahující lepek. Není to alergie ale intolerance (nesnášenlivost) na potraviny s lepkem (glutenem).
Pacient je touto nemocí postižen převážně celoživotně. Typickými příznaky celiakie jsou průjmy, plynatost, bolesti břicha, křeče, pokles hmotnosti a i únava. Toto onemocnění se může projevit jak v dětství, tak v dospělosti a je provázena různými projevy bolestí. Nemoc může propuknout i díky nějaké zátěže, stresu, nebo někteří lidé mohou mít genetické předpoklady této nemoci.
Například u dětí po podávání krupičné kaše, piškotů nebo polévek zahuštěných moukou, se může tato nemoc projevit ubytkem na váze, plačtivostí, bolestivými průjmy a nápadně zapáchající stolicí. Tato nemoc, pokud není léčena, může vést až k nádorovým nemocem. Správná a doživotní léčba na toto onemocnění je velmi přísná dieta – potraviny bez lepku.
Naše firmy, které vyrábějí kvalitní bezlepkové potraviny pro celiaky, se velmi úspěšně zařadily jak na našem trhu, tak i ve světě.
Tyto bezlepkové potraviny jsou přibližně 10x dražší než obyčejnépotraviny. Ale celiaci jsouuž o mnoho vynalézavía postupněsesnaží svůjjídelníčekpřipravovattak, aby bylchutný a z dostupných bezlepkových surovin.
Jak jsme se už zmínili o firmách, které vyrábějí pro celiaky bezlepkové potraviny, jedna z nich se velice dobře umístila na celosvětovém trhu.
Jedná se ofirmu EMCO, která pro celiaky vyrábí přibližně 71 kvalitních bezlepkových výrobků pro celiaky, například EMCO ovesné kaše, EMCO Mysli, EMCO ovesné tyčinky s různou příchutí, EMCO ovesné vločky a jiné – takže v těchto potravinách nepoužívá palmový olej, ale olej řepkový.
Své výrobky mají nejenom v prodejnách se zdravou výživou, ale v řadě českých potravinářských řetězcích. Řada jejich výrobků se prodává v zahraničí a strategie této firmy je, že se dokáže specificky přizpůsobit ve výrobě vždy té zemi, do které výrobky dodávají. Například pro Holandsko dodávají kořeněné bio müsli, pro Dánsko sladké sušenky bez cukru apod.